Wednesday 13 June 2012

Seminar Anak Soleh Anak Cemerlang ASAC


Port Dickson-12 Mei- Seminar Anak Soleh Anak Cemerlang merupakan sebuah program yang  julung-julung kali diadakan di sini. Program hebat ini adalah anjuran Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Port Dickson dengan kerjasama Pejabat Agama Islam Daerah Port Dickson. Seminar yang bertempat di Dewan Auditorium, Kompleks Pentadbiran Daerah Port Dickson ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan dengan dihadiri seramai kira-kira 280 orang peserta dari sekitar Port Dickson. 




Seminar ASAC ini mempunyai beberapa pengisian utama iaitu; penekanan kepada pendidikan agama dan sakhsiah anak-anak, pengambilan makanan yang baik lagi halal, penjagaan kesihatan fizikal dan mental seterusnya kewujudan persekitaran yang memberansangkan lagi positif.
 
Slot pertama bertajuk Kembara Sang Juara, Pra Kelahiran dan Proses Kelahiran yang disampaikan oleh Dr. Zainon Yahaya selaku Ketua Wanita ISMA Seremban dan juga Pengamal Perubatan di Klinik Amal, menekan aspek kelahiran bayi dan konsep tersebut yang termaktub dalam Al-quran.Konsep yang amat menarik dan dapat membuka minda para peserta bahawa aspek penjagaan bayi sejak dalam kandungan sangat penting.




Seterusnya, slot yang kedua, “Fahami Diriku” Psikologi Kanak-kanak Normal dan Abnormal yang telah disampaikan oleh Ustazah Razidah Adam. Beliau merupakan Penolong Mufti (Bahagian Fatwa) di Jabatan Mufti Negeri Sembilan. Slot ini memberi input kepada para ibu bapa tentang dengan bagaimana mereka  menghadapi dan memahami anak-anak mereka.




Slot terakhir dan yang paling menarik iaitu forum 'Bimbinglah Daku Ke Syurga' disampaikan oleh dua orang panel yang hebat dan lagi berpengalaman iaitu Ustaz Abdul Halim Abdullah selaku Naib Preisden ISMA dan Ustazah Nik Norsaha Nik Mohammad. Perkongsian yang menarik antaranya bagaimana mereka sebagai ibu bapa sendiri mendidik anak-anak mereka agar seimbang dunia dan akhirat. Jika ibu bapa soleh dan solehah maka dengan izin Allah s.w.t anak-anak juga akan cemerlang di dunia dan di akhirat.
Akhir kalam, mempunyai anak yang soleh lagi cemerlang merupakan impian semua ibu bapa. Anak soleh anak cemerlang (ASAC) bukan sahaja akan menyejukkan mata ibu bapa di dunia malah memberi saham yang besar dan ganjaran hebat di akhirat kelak. Insya Allah


No comments:

Post a Comment