Wednesday 13 June 2012

Al-Quran D'Hattiku siri 2

Masjid Teluk Kemang, 6,7,8 Jun - Selama 3 hari berturut-turut, NAZIM cawangan Port Dickson telah mengadakan program hafazan untuk kanak-kanak bawah 12 tahun; Al-Quran D' Hatiku. Program ini merupakan kali kedua setelah mendapat sambutan pada tahun yang lalu. ia bermula jam 9 pagi sehingga 11 pagi.




Program yang dihadiri kira-kira 50 orang peserta ini telah diadakan di Masjid Teluk Kemang. Surah-surah dalam juz amma merupakan surah yang perlu dihafal oleh peserta. mereka dibahagikan mengikut tahap bacaan masing-masing.

Program dimulakan dengan tayangan multimedia islamik dan bacaan doa. Kemudian, peserta berkumpul membentuk halaqah mengikut kumpulan yang telah diberikan. Fasi mentasmi' dan memperbetul bacaan serta hafazan huffaz cilik ini. Pelbagai ragam dan kerenah dapat dilihat.







Setelah berehat selama 30 minit, para peserta menjalankan aktiviti permainan, 'bermain sambil menghafal'. Suasana gamat dengan suara semangat mereka. Masing-masing ingin menunjukkan tahap hafalan mereka. Tahniah!




Pada hari terakhir, para peserta amat teruja dengan hadiah dan sijil masing-masing yang telah disampaikan oleh nazir Masjid Teluk Kemang itu sendiri. Majlis penutup tamat kira-kira jam 11.40 pagi.

Insya Allah, tahun hadapan aktiviti seperti ini akan diadakan lagi. 'Mendidik anak-anak yang beragenda!'



No comments:

Post a Comment