Sunday 12 August 2012

Iftar Jamaie dan Qiam NAZIM 1433h

Pejabat ISMA PD- Nazim cawangan Port Dickson telah mengadakan Majlis Iftar Jamaie dan Qiam pada 28 dan 29 Julai 2012 bersamaan 9 dan 10 Ramadhan 1433 hijrah. Program yang dihadiri kira-kira 26 orang itu dimulai dengan tadarus Al-Quran pada jam 6.45 petang. Peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan dan bacaan disemak oleh fasi masing-masing.

Seterusnya, kira-kira jam 7.26 petang, para peserta bersama ibu bapa yang hadir berbuka bersama. Suasana riuh sebentar semasa pembahagian talam. Budaya makan bertalam ini dapat meningkatkan lagi ukhuwwah sesama peserta.

Malam diteruskan dengan solat Maghrib berjemaah dan tazkirah Maghrib. Tazkirah yang berkisarkan kelebihan bulan Ramadhan dapat menarik minat para peserta untuk terus fokus dan melupakan kesedihan ditinggal ibu dan ayah.

Solat Isyak dan tarawih yang diimamkan oleh anak-anak lelaki mengundang senyum saat berebut tika memilih surah untuk dibaca. Moreh yang meriah walaupun dengan hanya sekadar roti dan sardin. Para peserta kemudian menghafazkan surah-surah pilihan iaitu surah al-'Alaq, surah Al-Qadr, dan surah al-a'la sebelum tidur.

Jam 5 pagi, para peserta bangun dan mendirikan qiam bersama serta bersedia untuk bersahur dan bersolat Subuh berjemaah. Program tamat kira-kira jam 7.30pagi.














3 Imam Muda PD

1 comment:

  1. Moga ISMA PD terus maju dalam membangun generasi harapan ummat

    ReplyDelete